close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

חיסכון בהוצאות בתקופת הקורונה: המדריך למשקי בית

ענת פלדמןי סיוון, תשפ02/06/2020

תקופה לא פשוטה עוברת על יושבי הארץ, ההכנסה הצטמצמה וההוצאות עולות ועוד יעלו. איך מתמודדים והיכן ניתן לחסוך בתקופה זו?

תגיות:
צילום: shutterstock
כאשר רבים עדיין סגורים בבתיהם עם עסקים סגורים, רבים אבדו באופן זמני או קבוע את מקום עבודתם, היקף העבודה הצטמצם ואיתו ההכנסות. ההוצאות, מצד שני, לא הצטמצמו ולעתים אף תפחו, בעיקר על מוצרי מזון, על מוצרי ניקוי ובעיקר חיטוי וכמובן על מסכות. המחירים אינם צפויים לרדת, להיפך – מדברים על העלאת המע"מ דבר שיגרור עליית מחירים רוחבית והעלאה בשיעורי המיסוי – מה שיפגע גם באלו שהכנסתם לא נפגעה עד כה. זמן הזמן לעשות בדק בית ולראות איך ניתן להתמודד ולצלוח את התקופה הקרובה – איפה ניתן להדק את החגורה והיכן כדאי להשקיע.

סוגי ההוצאות בבית
צילום: shutterstock
/>הוצאות הבית נחלקות להוצאות קבועות, קבועות משתנות ומשתנות. הוצאה קבועה, לדוגמה, היא הוצאה על שכר דירה או משכנתא, תשלום על ביטוחים, רישיון רכב, תשלומים שונים כגון טלפון או אינטרנט שאינם משתנים מחודש לחודש. הוצאות קבועות משתנות יכולות להתבטא במשכנתא, חשבונות חשמל ומים – ההוצאה עצמה קבועה, אך גובה ההוצאה יכול או עלול להשתנות מחודש לחודש. הוצאות משתנות הן הוצאות כל פנאי, דלק או רכישות חדשות. יש אפשרות להצטמצם בכל אחת מהקטגוריות האלו – כל אחת עם דגשים שונים.

הוצאות קבועות
יש הוצאות קבועות דוגמת תשלום על טלפון או אינטרנט שכדאי לבחון מחדש, לנהל משא ומתן על גובה התשלום ואולי לשקול להחליף לחברה אחרת, זולה יותר. כך למשל התשובה לשאלה איך לחסוך בביטוח רכב היא הקדשת זמן לביצוע סקר שוק, להשוות את התנאים שסוגי ביטוחים שונים מציעים ולבדוק פתרונות יצירתיים גם מחוץ לקופסה. אז איך להוזיל ביטוח רכב לדוגמה? אם לפני תקופת הקורונה החזקתם ביטוח רכב לכל נהג, אפשר לשנות את תנאי הביטוח לכזה המכסה רק את בני הזוג ומאפשר הוספת ימי ביטוח בודדים בתשלום חד פעמי במקרה הצורך. למי פתרון כזה יכול להתאים? אם הביטוח הקודם בא לכסות אורחים מזדמנים מחו"ל למשל, או חיילים החוזרים אחת לחודש לסופשבוע.

בדקו כפל ביטוחים, במיוחד בתחום ביטוח בריאות – אך לא רק. האם יש לכם ביטוח משכנתא ובמקביל גם ביטוח דירה הכולל ביטוח מבנה? אם כן – הרי שיש לכם כפל ביטוחים. בדקו האם תנאי החיים או הפוליסות השתנו: שינוי המצב המשפחתי או הבריאותי, הפסקת עישון – הודיעו על כך ודאגו שתמשיכו להיות מכוסים, ולפעמים גם תורידו עלויות ביטוח על הדרך.

הוצאות קבועות-משתנות
חשבון החשמל יגיע מדי חודש או חודשיים, כמו שעון, ואין לכם הרבה מה לעשות בקשר לתעריפים שיגבו מכם, אבל בהחלט יש לכם מה לעשות לגבי כמות השימוש וצמצום הצריכה כדי להפחית בדרך זו בעלויות: עברו לנורות לד, בכל הבית. בדקו היכן נשארו נורות ליבון והחליפו לנורות לד חסכוניות. נקו את הפילטרים של המזגנים – צריכת החשמל תרד ואיכות האוויר והקירור תשתפר, עשו כביסות מרוכזות במכונות מלאות בלבד ואולי כדאי לשקול לעבור לשטיפת כלים ידנית.

הוצאות משתנות
אמנם הוצאות משתנות רבות ירדו לאפס בתקופת הקורונה: אין חופשות במלונות, אין טיסות לחו"ל, אין יציאה לבתי קפה או מסעדות ואפילו בתי הקולנוע והתיאטראות סגורים. אבל הוצאות המזון בבית יכולות להשתנות מאד, ולעתים קרובות לעלות דווקא בתקופה זו.

אמצו הרגלים חדשים ועברו לבישול במקום להזמנה ממסעדות. אפשר לבשל באופן מרוכז אחת לשבוע מספר מנות, ולחמם במשך השבוע. לא חייבים להיות גורדון רמזי כדי להכין אוכל ביתי. אורז, פתיתים או פסטה בתוספת ירקות ומעט בשר יספקו היטב את התיאבון המשפחתי ואפילו יהיו בריאים יותר וודאי זולים יותר מהזמנת מזון מוכן ממסעדות. גם בתחום המצרכים עצמם אפשר לחסוך, והרבה. עברו לרכישת ירקות ופירות טריים ישירות מהמושבים, וותרו על ירקות אקזוטיים: ותרו על ה"בייבי" והשמות הלועזיים, ההבדל בין קישוא וזוקיני הוא בעיקר בכיס. עברו לנתחי בשר זולים יותר: קילו אנטריקוט יעלה לכם 120 ₪ ויספיק למשפחה של 4-5 נפשות לארוחה אחת, לעומת זאת קילו ריאות יספיק גם לשתי ארוחות ויעלה לכם 10 ₪.

התקופה הבאה לא פשוטה אבל אפשר לצלוח אותה עם תכנון כלכלי נכון. שקלו לנצל את זמן הפנוי לרכישת עוד מיומנות או מקצוע, לסגל הרגלים כגון בדיקה תקופתית של ביטוחים ועריכת סקרי שוק והשוואות לפני רכישה, שנו הרגלי תזונה לבריאים וחסכוניים יותר. גם כשתקופת הקורונה תסתיים – השינוי שתעשו עכשיו ימשיך לעזור לכם גם בעתיד.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה